Yammerjammer

Kantinepraten knuser sosiale medier også på arbeidsplassene. Alle snakker om at sosiale medier kommer til å bli så viktig, men når skal det egentlig begynne?

Kommunikasjonsforeningen* har spurt den norske befolkningen om hvilke interne kommunikasjonskanaler de foretrekker. Håpet blant oss kommunikasjonseksperter var nok at proffe kanaler som sosiale medier, intranett og internmagasiner skulle vinne terreng. Realiteten er at det er kantineprat og kaffemaskinsamtaler som er den viktigste og beste kilden til intern informasjon på en arbeidsplass. Til og med bedre enn informasjon direkte fra sjefen.

 

Ansett heller en god kokk!

I et faglig perspektiv er kanskje denne konklusjonen litt ugrei for oss markeds- og kommunikasjonsfolk. Vi hadde kanskje håpet at de nye kanalene skulle ha slått rot nå. At folk ikke klarer seg uten Yammer på arbeidsplassen, og at sosiale medier har blitt viktigere enn kaffeautomaten. Men slik har det ikke blitt, den gode gamle samtalen holder stand. Yammer-revolusjonen er utsatt litt til. Kantineprat trenger man ingen kommunikasjonsekspert for å få til, da er det bedre med en god kokk.

Markedsavdelingen tror likevel ikke den konklusjonen var overraskende i fagmiljøene. Det er jo dette vi har sagt hele tiden. Selv den beste artikkelen på intranettet leses bare av en viss prosentandel av de ansatte – og mange av dem leser mellom linjene i stedet for å lese det som faktisk står der. Det samme er tilfellet med en e-post eller en annen formell henvendelse fra en leder til sine ansatte. Det er ofte velment, og i de fleste virksomheter kan man ikke la være å drive med enveis interninformasjon, men det gir ikke de ønskede resultatene. Du kan ikke sende e-post og forvente en holdningsendring i en virksomhet. «Perception is reality» som gode gamle Harold Burson sa.

 

Internkommunikasjonens tidsklemme

Den gamle sannheten gjelder fortsatt. Det er når vi går ut og snakker med folk og inviterer til dialog, vi virkelig får verdifull og effektiv kommunikasjon. Problemet er bare at etterspørselen er utømmelig.

Det eneste folk aldri får nok av er informasjon og ventilasjon.

«Det eneste folk aldri får nok av er informasjon og ventilasjon» sa Arve Paulsen ganske klokt i et foredrag hos oss for en tid siden, og det er mye riktig i det. Som leder vil du aldri kunne tilfredsstille etterspørselen etter dialog med ansatte fullt ut, da får du ikke gjort jobben. Du er nødt til å lene deg på massekommunikasjons-virkemidler, som intranett, intern-TV og mange andre smarte tiltak. Dermed har du oppdaget internkommunikasjonens tidsklemme. Den eneste kanalen som virkelig virker, er så tidkrevende at du umulig kan bruke den fullt ut.

 

Enogenhalvveis kommunikasjon?

Det er i denne situasjonen vi hadde håpet på Yammer. Yammer ble nylig oppkjøpt av Microsoft, og er en av flere interne sosiale medier, en slags kombinasjon av Facebook og Twitter for internbruk der du kan poste oppdateringer, spørsmål og mye annet rart, og dele det med kollegaer. Det fungerer utmerket sammen med for eksempel Sharepoint eller andre intranettløsninger, slik at du kan starte en intern diskusjon i etterkant av en artikkel. Rent teknisk en ganske genial løsning, og siden ganske mange bruker sosiale medier privat, skulle det vel være ganske lett å få dem til å bruke det på jobben også?

Og det blir enda bedre: Sosiale medier som Yammer har en tendens til å invitere til ærligere og åpnere dialog. Ansatte leser mellom linjene på intranettet, men de stoler faktisk i større grad på det de leser på Yammer. Dermed blir Yammer en slags mellomting mellom den klassiske enveis interninformasjonskanalen, og en god toveis samtale. Kanskje vi kan kalle Yammer et enogenhalvveis kommunikasjonsverktøy?

Interne sosiale medier fremstår rent faglig som universalløsningen på tidsklemmen, ikke rart at mange har vært raske med å ta det i bruk. Vår egen organisasjon er globale brukere av Yammer, og vi har noen gode case på det. Et av de mest spennende kommer fra landet som skryter av å være verdensmestre i sosiale medier: Australia. Her er CEO Giam Sweigers forklaring på hvordan Yammer har påvirket hans hverdag og internkommunikasjonen i firmaet.

 

Tidsklemmen en gang til

Et fantastisk case tenker du kanskje. Dette er en fremtidsrettet virksomhet, før eller siden vil alle bli som dette. Dette er det endelige beviset for at sosiale medier vil få gjennomslag innen internkommunikasjon. Det gjelder bare å vente til alle har oppdaget verdien?

Så enkelt er det ikke, tenker markedsavdelingen. Dette caset viser også et annet poeng: Sosiale medier, i dette tilfellet Yammer, er ikke så forskjellig fra andre interne kommunikasjonskanaler. Det er den samme erfaringen vi har fra andre kanaler: Det er innholdet som avgjør, ikke kanalen i seg selv. Kvaliteten vil variere med ledelsens engasjement og deltakelse. Tidsklemmen gjelder i de sosiale mediene også: Hvis ledelsen ikke er til stede, eller enda verre: Bruker PR-byråer eller interne kommunikasjonseksperter til å skrive ullen internpropaganda, vil kvaliteten gå ned og de ansattes tiltro til og nytte av informasjonen vil dale. Som den har hatt en tendens til å gjøre i nyhetsbrev og på intranett.

Markedsavdelingen konkluderer: Sosiale medier, i vårt tilfelle Yammer og et par andre, har blitt verdifulle tillegg til den interne dialogen hos oss. Vi bruker dem regelmessig, og de egner seg spesielt godt til nettverksbygging og research i et næringsliv der outlook-innbokser til tider mest av alt minner om en tetris på full speed, og e-post har utspilt sin rolle som et handlingsutløsende kommunikasjonsmedium. På sikt har det potensial i seg til å virkelig bli en enogenhalvveis kanal for internkommunikasjon. Stadig flere prosjektteam vil flytte sin interne dialog over til Yammer og andre dialogbaserte teamverktøy. Stadig flere raske dialoger vil gå på Yammer og lignende dialogkanaler, rett og slett fordi e-post ikke er effektivt nok. Stadig flere ansatte er vant til å kommunisere på denne måten privat, og vil etterspørre det på jobb også.

Men noen erstatning for den gode samtalen er det ikke. Kantinen og kaffeautomaten vil nok være våre viktigste informasjonskilder også i verden etter Yammer.

* Det er kanskje greit å fortelle i denne sammenhengen at forfatteren av «Marked på en mandag» slett ikke er uavhengig i forhold til Kommunikasjonsforeningen, etter å ha vært medlem i årtier, og også ha vært styreleder i fire år i tillegg til andre verv.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: