Solgt eller separert?

Som ved en skjebnens ironi (velger vi å tro), fant to viktige begivenheter sted på samme dag denne uken; Orkla offentliggjorde oppkjøpet av Rieber, samtidig som det ble kjent at styreformannen i Orkla skal separeres fra sin kone. Begge nyhetene burde vel ha forsidepotensial. Det må ha avstedkommet store prioriteringsdiskusjoner i norske redaksjoner.

Orkla har endelig blitt enige med Rieber. To av Norges absolutt fremste merkevareselskaper, produsenter med internasjonalt ledende kompetanse og betydelige vekstambisjoner slår seg sammen. Et av de aller fremste selskapene med hovedkontor i Bergen blir nå kanskje en filial, og tradisjonsrike Rieber selges ut av familien etter nesten 200 års eierskap. Orkla gjorde en meget god PR-jobb, og gjennomførte et tilnærmet perfekt opplegg for offentliggjøring. Stein Erik Hagen sa i følge e24 dette om Rieber:

 Jeg er stolt og ydmyk over å overta Rieber & Søn. Det er et selskap jeg kjenner godt, og som jeg har fulgt i flere tiår. Det er et selskap jeg har beundret lenge.

Er dette interessant nyhetsstoff? Markedsavdelingen tenker at dette er svært spennende nyheter for norsk næringsliv og det norske samfunnet, både i Bergen og nasjonalt. Et ord som «historisk» er nesten på sin plass når Orkla overtar Rieber. God dekning av pressekonferansen burde være en selvfølge.

Historisk eller ikke, saken fikk uventet konkurranse om plassen på forsiden: To personer skal separeres. Det er riktignok to meget kjente og profilerte personer med viktige posisjoner i det norske samfunnet, den ene også styreleder i Orkla.

Hvilken vinkling skal vi velge? Hva skal på forsiden? Hva er den hotteste nyheten? Det må ha vært interessante diskusjoner på desken, tenkte vi i markedsavdelingen. Vi hadde noen anelser, men vi var likevel spente når vi åpnet avisene på våre iPader neste morgen. Hva ville være på forsidene?

  • VG og Dagbladet valgte selvfølgelig separasjonen som sine forsidesaker. Kjendiser selger bedre, slik er det bare.
  • Aftenposten valgte faktisk oppkjøpet.
  • Den mest interessante debatten må ha gått i DNs redaksjon. Kjendiser eller historiske oppkjøp? DN valgte en gyllen middelvei: De prioriterte begge sakene like høyt. Begge fikk forsidehenvisning, men ingen av dem fikk hovedoppslaget. Begge fikk dobbeltside inne i avisen.
  • Den mest kreative og kanskje mest infame kommentaren hadde Hege Ulstein i Dagsavisen der hun skrev at Stein Erik Hagens nye ekteskap er mer interessant enn hans forrige, og fortsatte:

Samme dag som det ble kjent at Stein Erik Hagen blir separert fra Mille-Marie Treschow, fikk vi også vite at han inngår partnerskap med Mr. Lee og blir pappa til Toro og Denja. Trondhjems, Vossafår og Vestlandslefsa står på bordet i den nye storfamilien som oppstår når Hagens Orkla blandes godt med Rieber & Søn før det hele settes til heving.

Tabloidavisene valgte kjendisvinklingen, Aftenposten valgte næringslivsvinklingen, DN valgte ikke, og Dagsavisen harselerte med næringslivsledere. Markedsavdelingen ble ikke så overrasket over de konklusjonene. Det var vel ikke noe å sette kaffen i halsen for, eller skvette den ut over iPaden. Men er dette det fulle bildet fra norske medier? Hva har alle andre skrevet? Vi bestemte oss for å gå litt mer akademisk til verks: Hva har alle norske medier skrevet?

«Det er et dumt spørsmål, det er jo kjendisvinklingen så klart«, tenker du kanskje. Et raskt retrieversøk ga et litt mer overraskende svar. Det er næringslivssaken som er mest spennende. Riebersaken har fått 315 presseoppslag i all norsk presse til nå, 53 oppslag i norske papiraviser. Skilsmissen taper klart, bare 108 medier syns at skilsmissen er verdig en sak, bare 28 saker i norske papiraviser. Forholdet er det samme på nettet, også der er Rieber-saken langt hyppigere omtalt enn skilsmissen.

Inntrykket fra hovedstadsavisene er altså ikke helt representativt. Summen av norsk presse syns det historiske oppkjøpet er mer interessant enn skilsmissen. I tillegg har vi til vår store glede sett en rekke interessante oppfølgingssaker. Blir Bergen en filialby? Hva skjer med norske merkevarer internasjonalt? Hva er Orklas planer nå som både Jordan og Rieber er på vei inn? Hvordan vil dette påvirke prisene og forhandlingene i dagligvarehandelen?

Det er bedrevet mye god samfunns- og næringslivsjournalistikk i kjølvannet av Orklas pressekonferanse på mandag. For den som foretrekker innsiktsfull journalistikk om samfunns-  og næringslivsutvikling fremfor kjendisstoff, tyder denne saken på at det er bedre å lese regionsavisene og Aftenposten, fremfor tabloidene. Så lar Markedsavdelingen spørsmålet henge i luften til slutt; skal vi se på Aftenpostens oppfølgingssak som god næringslivsjournalistikk, eller er det kjendisstoff på næringslivssidene?

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: