Bønder i By’n

«Det er en utrolig kul følelse å rope «vær så god» og kjenne buldringen av 70 traktorer over åskammen». Felleskjøpet har lansert en ny profilvideo, og Markedsavdelingen er imponert.

Har du vært på Felleskjøpet noen gang? Hva forbinder du med denne butikkjeden? Vi hadde en liten markedsundersøkelse i markedsavdelingen sist mandag. Resultatet var litt nedslående for Felleskjøpet: Ingen hadde noe spesielt inntrykk av Felleskjøpet, utover at det var «en butikk for bønder». Bare 10 % hadde noensinne vært innom et utsalg. En liten titt på www.felleskjopet.no hjalp heller ikke veldig mye, der er toppsaken «fem siste nye bruktannonser for traktorer». John Deere og greier; nettsiden bidro ikke akkurat til å avkrefte det overflatiske førsteinntrykket.

Nå skal vi skynde oss å legge til: Markedsavdelingen er neppe et representativt utvalg for Felleskjøpets målgruppe, eller for Norges befolkning for den del. Selv om avdelingen er bredt sammensatt hva gjelder geografisk representativitet, er nok ikke dette et riktig inntrykk av Felleskjøpets posisjon i Norge.

Den posisjonen tror vi uansett Felleskjøpet kommer til å gjøre noe med. Felleskjøpet lanserer det som fremstår som en større profilkampanje med profilfilmen «Bønder i By’n» (se den på Facebooksiden her). Filmen slo godt an i Markedsavdelingen. Det er en godt laget film, en feelgood, morsom og fremfor alt engasjerende profilfilm som helt sikkert blir husket av mange både i og utenfor målgruppen. Nationen beskrev filmen i en programmessig positiv artikkel, og i haledebatten sa «Knut H.» med store bokstaver og flere ganger tre utropstegn at:

KJEMPEFLOTT!!! OMTRENT SÅ EN FIKK TÅRER I ØYNENE!!!

Vi har fått med oss at Felleskjøpet har skiftet mediebyrå i det siste også. Vi vet ikke mediebudsjettet, men vi håper det er stort. Denne filmen fortjener mange å se.

Så får det heller være at reklamebyrået Trys produksjonsselskap i en artikkel i Kampanje er mest opptatt av at det var moro å spille inn filmen. Regissør Roar Uthaug i Fantefilm sier til Kampanje at:

Det å rope «Vær så god» og kjenne buldringen av 70 traktorer på vei over åskammen mot deg var en utrolig kul følelse. Men kanskje ikke like moro for innspillingsleder som måtte få alle tilbake til start for neste tagning.

Det tror vi gjerne. Våre tanker går imidlertid først og fremst til oppdragsgiveren, som har bestilt Norges største, ledende (og dyreste…) reklamebyrå, hentet inn en liten hær av egne og betalte skuespillere med hver sin traktor en hel dag midt i slåttetiden, for å spille inn en feelgood reklamefilm. Det var neppe en markedsavdeling på hvilepuls som var med på den innspillingen. Her bør resultatet bli bra, men det har det etter vår mening blitt.

Stor brandoppgave

Vi tror det er en grundig gjennomtenkt strategi som ligger til grunn for det som fremstår som et godt forsøk på å flytte Felleskjøpets merkevareposisjon. Vi lurer på om Felleskjøpet ønsker å utvide posisjonen sin fra å være en «butikk for bønder» til også å være en butikk for folk flest. Du har kanskje ikke tenkt på det før, men vil du vurdere Felleskjøpet når du skal kjøpe nye hageredskaper?

Det er en spennende oppgave, men den er også krevende. Vi tror det skal mye til for å flytte befolkningens oppfatning av en virksomhet som Felleskjøpet uten videre. Men vi tror også at det vil hjelpe veldig mye med profesjonell og god kommunikasjon av denne typen. Filmen ser veldig bra ut. Facebook-sidene ser bra ut. Det skal bli veldig spennende å følge Felleskjøpet i fortsettelsen av denne kampanjen.

Markedsavdelingens undersøkelse gir et lite, men svært positivt signal i så måte: 100 % av respondentene fikk et mer positivt inntrykk av Felleskjøpet etter å ha sett denne filmen. Vi heier på Felleskjøpet, løper til utsalgene, gleder oss til fortsettelsen av kampanjen og ønsker lykke til!

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: