Møjkets Hejje: Kunst som PR, eller PR som kunst?

Møjkets Hejje er på vei mot verdensherredømme. Gjennom en pussig talefeil, en snedig og ikke minst rimelig annonsekampanje og intens satsing på sosiale medier, oppnår han massiv oppmerksomhet i alle kanaler. Er det kunst, eller er det PR?

Husker du surkålpoeten Elling? Ingvar Ambjørnsens romanfigur som skrev små filosofiske dikt, signerte dem med en hemmelighetsfull ”E” og la dem inn i surkålposer som han limte igjen og lurte tilbake i butikkhyllene. En fantastisk ide, som mange har kopiert med større eller mindre hell.

Nå er en ny stuntdikter i ferd med å eksplodere på sosiale medier. Du har helt sikkert lagt merke til ham allerede. Bare på noen få knappe uker i november har Møjkets Hejje skaffet seg tusenvis av fans på facebook og på twitter. Det mest spesielle er imidlertid små underfundige rubrikkannonser med urmorsomme budskap, som disse, og flere andre:

(Markedsavdelingen har lånt bildene fra Møjkets Hejjes egen Facebook-side. Vi håper vi unngår Møjkets Hejjes vjede!)

Vejdenshejjedømme

Møjkets Hejje er ambisiøs. Han avslører litt av planene i et intervju med Dagbladet:

– Hva vil du oss?
– Møjkets hejje haj kun et yttejst beskjedent ønske om totalt vejdenshejjedømme. Men Jom ble som kjent ikke bygget på en dag, så Møjkets hejje vil ta det pent og fojsiktig. Føjst totalt næjmiljøhejjedømme, siden totalt kommunalt hejjedømme, dejettej totalt fylkeskommunalt hejjedømme, føj han helt ovejjaskende haj etablejt totalt nasjonalt hejjedømme. Dejetter bujde veien til vejdenshejjedømme ikke væje lang. Det ej vel stjengt tatt ikke foj meget å be om foj Møjkets hejje?

– Hvorfor har du valgt rubrikkannonser i lokalaviser som kanal for å nå menneskeheten?
– Møjkets hejje begynnej alltid i det små. All stojhet haj sitt opphav i det små.

Dagblad-intervjuet er morsom lesing. Dagbladet avslører Møjkets Hejje som kunstneren Bjarte Bjørkum, som har etablert Møjkets Hejje som et kunst- og litteraturprosjekt. Det er nesten som om avsløringen av Møjkets Hejje kommer litt motvillig, Dagbladet skulle helst ha sett at Møjkets Hejje var anonym en stund til. Historien hadde blitt bedre da. Men Bergens Tidende hadde allerede avslørt Bjørkum, så det var vel ingen vei utenom.

Bjørkum selv er imidlertid veldig tydelig i sin søken etter PR, og svært stolt av det han oppnår. På sin facebook-side sa han at:

Møjkets hejje sej fjem til stojslagen pjopaganda i mojgen … STOJSLAGEN! (…)Møjkets hejjes pjopagandaappajat hak begynt å julle i Dagbladet …

Døde mus og oliven…

Da var tankegangen en helt annen hos Morten Viskum, kunstneren som midt på 90-tallet puttet døde mus på olivenflasker og plasserte dem tilbake i butikken igjen. Stuntet fikk også mye oppmerksomhet, naturlig nok. Men Viskum var en antikjendis, han forsøkte å være anonym så lenge som mulig. Han gjorde det nesten til en livsstil, klarte alltid å skjule ansiktet på bilder som ble tatt og unngikk all mulig PR, så lenge som mulig. En kunstner må likevel forholde seg til intervjuer av og til, men Viskum stilte opp til fotografering med munnbind eller gassmaske!

Han måtte la seg avsløre til slutt han også, her fra et intervju med Dagbladet. Viskum utvidet ”døde mus” reportoaret sitt til flere andre løsninger, malte med døde hender og provoserte alt han kunne. Men olivenglass-prosjektet endte i følge Viskum som en suksess, Celina Midelfart kjøpte visstnok en flaske til småflaskemuseet til Christian Ringnes…

Kunst eller PR?

Morten Viskum driver med kunst, selv om mange nok vil hevde at det egentlig er noe helt annet og langt mer grotesk. Elling er vel egentlig også en kunstner på sin måte. Men hva er det egentlig Møjkets Hejje driver med?

– Han planlegger en bok! Det var den umiddelbare reaksjonen til Markedsavdelingen da vi reflekterte litt over kampanjen sist mandag. Vi var helt overbevist om at Møjkets Hejje er et PR-prosjekt som Bjørkum har satt i gang for å promotere et annet eller annet mer seriøst prosjekt. Det kommer sikkert en bok på et tidspunkt, var spådommen.

Kanskje det ikke egentlig er kunst. Kanskje det bare er PR. Markedsavdelingen mener likevel det er morsomt. Det er underfundig og smart gjort.

Vi lar oss omdøpe til Majkedsavdelingen og undejkastej oss hejjedømmet!

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: